گروه کوهنوردی شاداب دزفول

گروه کوهنوردی شاداب دزفول

گروه کوهنوردی شاداب دزفول دارای مجوز رسمی، سال هاست که در این عرصه پا نهاده و همیشه سعی بر بهبود و ارتقای کمی و کیفی این ورزش دارد...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است


دومین برنامه بازدید از آبشار شوی گروه کوهنوردی شاداب دزفول در سال 95  :

سرپرست برنامه : محسن یوسفی پور

دومین برنامه طبیعت گردی  آبشار شوی گروه شاداب  به صورت خانوادگی و با حضور 70 نفر شرکت کننده و 4 دستگاه مینی بوس  در تاریخ 11 فروردین 95 در ساعت 2 بامداد  شروع و پس از 4 ساعت طی کردن مسافت آسفالته و خاکی و گذشتن از مناطق بکر شهیون دزفول  وروستاهای بین راه  اجرا شد . پس از صرف صبحانه و سپس توضیحاتی در مورد منطقه و مسائل زیست محیطی و همچنین معرفی جلودار و عقب دار وامداد گران برنامه در ساعت 8:30 راهی  مسیر آبشار شدیم .در ساعت 11 به آبشار رسیده و یکساعت توقف داشتیم تا همراهان عکس هایی از این طبیعت ملی و ثبت شده کشورمان که در نوع خود بی نظیر است انداخته و به یادگار داشته باشند ساعت 12 به سمت روستا حرکت کرده و پس از رسیدن تدارک نهار صورت گرفت که پس از صرف آن و جمع کردن زباله های منطقه آهنگ برگشتن به دزفول زده شود. در ساعت 7.30 گروه در سلامت کامل و رضایت به دزفول رسید.

گزارش برنامه:محسن یوسفی پور




آبشار شوی دزفول و موقعیت جغرافیایی :

استان خوزستان، شهرستان دزفول. " 45  47  ْ32  شمالی و "50 49   ْ48  شرقی. ارتفاع از سطح دریا 889  متر.

آبشار شوی (Shevi Waterfall) جزء آثار ثبت شده طبیعی ملی ایران و یکی از بلندترین آبشارهای ایران و خاورمیانه است که گاهی از آن با عناوینی همچون «بهشت پنهان ایران» یا «نیاگارای ایران» یاد می‌شود. این آبشار در نزدیکی روستای شوی از توابع شهر سردشت شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان و در حدّفاصل دو استان خوزستان و لرستان واقع شده در حالی که به استناد نقشه‌های موجود در کتاب‌های گیتاشناسی و نقشه‌های تقسیمات کشوری و مختصات جغرافیایی، قرارگیری آبشار شوی در استان خوزستان و شهرستان دزفول محرز می‌باشد.

راه دسترسی به آبشار یک جاده مالرو می‌باشد. چند سال اخیر از سمت شهرستان دزفول و در ادامه جاده خاکی روستای احمد فداله، جاده‌ای خاکی تا 1000 متری آبشار کشیده شده که مناسب عبور مینی‌بوس و نیسان می‌باشد. آبشار شوی، پس از بیرون آمدن غار، از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود. ارتفاع آبشارحدود ۱۰۰ متر و عرض آن ۴۰ متر است. آب آن پس ازعبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز به شهر زیبای دزفول در استان خوزستان می‌ریزد.پوشش گیاهی اطراف این آبشار، تشکیل شده از درختانی مانند بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط است. در زیر آبشار و بر روی دیواره‌های آن گیاه سیاه وشان و سایر گیاهان آب دوست روییده‌است. در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می‌شود. این منطقه زیستگاه غنی از جمله حیات وحش چون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی است و پوشیده از درختان زاگرس از جمله بلوط است. برای رسیدن به آبشار شوی دو مسیر وجود دارد : مسیر اول از سمت منطقه شهیون دزفول و بعد از گذر از روستای صالح آباد و پیر چل می باشد.  در مسیر پیاده روی رسیدن به آبشار شوی، بعد از عبور از دره سرتنگ دزفول ، سه آبشار کوچکتر با ارتفاع هایی بین ۵ تا ۲۰ متر ، قبل از رسیدن به آن قرار دارند که این مسیر را برای عابران بسیار فرحبخش می نماید.

فصل پاییز و اوایل بهار بهترین زمان برای بازدید از این آبشار پرشکوه است. در اواخر بهار و فصل تابستان، این منطقه هوای گرمی دارد که برای انجام فعالیت کوهپیمایی مناسب نیست ولی در ارتفاعات و در پایین آبشار هوا خنک و سرد است.

یکی از خصوصیات آبشار شوی این است که تا چند صد متری آبشار هیچ نشان و خبری از آبشار نیست وبعد از عبور از یک پیچ در منطقه ای کوهستانی با شیبهای تند به یکباره از پیچی عبور می کنید و آبشاری فوق العاده زیبا و با شکوه را در برابر خود می بینید و این هم شاید یکی دیگر از چشم بندی های طبیعت است که شکوه خود را به یکباره به نمایش می گذارد . نسیم خنکی که از سمت آبشار می وزد و اولین عکس هایی که به یادگار از این آبشار می گیرید تمامی خستگی راه را از تن شما می گیرد.

 

گزارش اجرای برنامه آبشار شوی مورخ 4 فروردین 95 گروه شاداب

سرپرست برنامه: رامین نوری

گروه کوهنوردی شاداب دزفول  در ساعت 2 بامدادچهار شنبه  توسط سه دستگاه مینی بوس عازم آبشار شوی شد که پس ازطی 2ساعت جاده آسفالته و گذشتن از مسیر پامنار و روستای نورآباد و سپس 2 ساعت جاده خاکی و گذشتن از سرتنگ به روستا رسید که پس از صرف صبحانه و آماده شدن همنوردان مسیر را به سرپرستی اقای نوری و سرقدمی آقای محسن یوسفی پور بعد از گذشتن از طبیعت بکر و زیبای منطقه و آبشار های سر راه طی کرده و بعد از حدود  1:30 پیاده روی به آبشار اصلی رسیدیم . با رسیدن به آبشار یکی از همنوردان اصفهانی که با گروه دیگری به آن منطقه آمده بود و دچار در رفتگی کتف شده بود با امکانات موجود توسط امداد گران آتل بندی و فیکس شدند و توسط همنوردان به سمت روستا و برگشت به دزفول جهت ارجاع به بیمارستان هدایت و راهی دزفول شد.پس از یکساعت توقف و گرفتن عکس های یادگاری از این آبشار بی نظیر که جز آثار طبیعی ملی کشورمان می باشد حدود ساعت 12 به سمت روستا برگشته و بعد از صرف نهار در ساعت 2:30 به طرف دزفول راهی شدیم. گروه در ساعت 7:30 در سلامت کامل به دزفول رسید.

گزارش برنامه: محسن یوسفی پور

دیگر تصاویر در ادامه مطلب . . .